tiistai 30. heinäkuuta 2013

E-kirja - loistava tulevaisuus takana?

On oikeastaan aika surkuhupaisaa miten kirjakustantajat ovat onnistuneet sähläämään e-kirjat niin kuralle. Tilanne muistuttaa hyvin paljon e-lehtiä (tai verkkolehtiä - mitä termejä halutaankaan käyttää), jotka eivät hyödynnä verkkoa oikeastaan juurikaan. Sekä kirjat että lehdet muistuttavat lähinnä skannattuja versioita "oikeista" teoksista, eikä verkon tai sosiaalisen median mahdollisuuksista osata ottaa parhaita puolia irti. Pieni jakonappi artikkelin kulmassa ei paljon lämmitä - tosin kirjoistahan sekin vielä puuttuu.

Sekä lehtien että kirjojen kohdalla sähköistämisessä onkin menty nimenomaan formaatti edellä. Kirja - sellaisena kuin se on aina tunnettu - on tungettu sähköiseen muotoon miettimättä yhtään laitteiden tarjoamaa potentiaalia.

Miksei kirjassa voisi olla esimerkiksi integraatioita Wikipediaan, jolloin kirjassa esiintyvistä henkilöistä
voisi näppärästi etsiä lisätietoa lukiessa. Steve Jobsin elämäkerta olisi muuttunut kerralla kiinnostavammaksi vielä entisestään. Tai miksei Google Maps ole liitetty mukaan, jolloin tapahtumapaikasta saisi paremmin selvää? Olisi myös mielenkiintoista, jos kirjasta voisi valita osuvan kohdan ja jakaa sen samantien sosiaalisen median palveluihin - esim. Goodreads kerää jo paljon kirjallisuudesta kiinnostuneita. On varmaan täysin utopistista visioida tilannetta, jossa kirjan sivulla mainittu tuotteen nimi olisikin linkki tuotteen tarjoajan sivuille? Kustantaja saisi näin lisätienistejä.

Nimenomaan hinta e-kirjoissa eniten ihmetyttääkin. Miksi sähköinen versio maksaa käytännössä saman kuin paperille printattu ja nidottu versio? Eikö painamisella ole oikeasti suurempaa hintavaikutusta kirjan tekemisessä vai eivätkö kustantajat vain ymmärrä, että e-kirjasta täytyy tehdä houkutteleva myös hinnan suhteen jos sen halutaan lähtevän lentoon vielä tällä vuosituhannella.

Ja kaiken lisäksi sama hinta koskee vain omaa käyttöä - sähkökirjaa kun ei oikein pysty lainaamaan kaverille. Missä ovat innovatiiviset hinnoittelumallit, joilla kirjan kustannuksen voisi vaikkapa jakaa kaverien kesken sitä mukaa kun teosta jaetaan eteenpäin?

Muistaako joku vielä mitä iTunes teki musiikkialbumeille? Hinnat puolittuivat ja kansa rupesi lataamaan. Miksei sama ole käynyt e-kirjoille? Hinnat ovat samat kuin paperiversioissa ja lukuohjelmat vaihtelevat OK:n ja käyttökelvottomien välillä. Tässä saattaakin olla yksi syy e-kirjojen laiskaan starttiin varsinkin kun e-kirja-formaatti on päässyt leviämään käsiin; eri kirjakaupat käyttävät kaikki omia sovelluksiaan siinä missä iTunes keskitti musiikin yhteen paikkaan.

Sosiaalisen media kannalta kirja-alan toiminta vastaa hyvin pitkälti e-kirjojen nykytilaa. Esimerkiksi Twitteristä ei monikaan kustantaja ole varmaankaan vielä kuullut - sen verran vähän heitä tuntuu somessa vielä pyörivän.


----------------------------
Aiheeseen liittyen:
Goodreads hyödyttäisi kotimaista kirja-alaa

2 kommenttia:

  1. Lisäyksenä tekstiin;

    Hesarissa oli tänään mielenkiintoinen artikkeli, joka sivusi samaa aihetta - nimittäin kulttuurialan "Maksa mitä jaksat" -mallia (http://www.hs.fi/kulttuuri/Maksat+mit%C3%A4+jaksat+-mallista+toivotaan+kulttuurialalle+tuloja/a1375157267556)

    Artikkelissa vapaaehtoisesta maksamisesta toivottiin e-kirjoihin sekä muihin kulttuurialan tuotteisiin lisätuloja kuten Humble Bumble-verkkopalvelussa oli tapahtunut.

    En oikein jaksa uskoa ko. malliin sinänsä - miksi kukaan haluaa ostaa vaikkapa kirjan ja päättää ennen kirjan lukemista, haluaako maksaa kirjasta? Sen sijaan kiinnostavampi malli olisi päinvastainen: Päätä kirjan luettuasi, mitä haluat siitä maksaa.

    Tyytyväinen asiakas varmasti maksaa mielellään enemmän sen sijaan että hankkii käytännössä pelkästään kirjailijan nimen perusteella "sian säkissä" ja koittaa vielä samalla pohtia sopivan hinnan kyseiselle possulle.

    Oikein uskalias kustantaja liittäisi samaan malliin vielä some-pykälän; Maksa mitä haluat, saat alennusta jos suosittelet kirjaa eteenpäin some-palveluissa.

    VastaaPoista
  2. Tätä "Maksa mitä jaksat" -mallia on kokeiltu ennenkin ja aina yhtä huonolla menestyksellä. Alkuinnostuksen jälkeen tuotteesta ei makseta käytännössä mitään, miksipä siitä maksaisi, jos tekijäkään ei näe tuotteelle mitään arvoa, vaan on valmis antamaan sen pois vaikka ilmaiseksi. Ilmaiseksi jaettavaa tuotetta ei koeta minkään arvoiseksi.

    Paremmin toimii amerikkalaisten suosima "Money back guarantee", eli tuotteella on hinta, mutta sen saa takaisin, jos ei ole tyytyväinen. Tällöin tuote koetaan arvokkaammaksi ja harva lähtee rahojaan takaisin karhuamaan, vaikka olisikin arvosta tekijän kanssa eri mieltä. Mahdollisuus siihen saa monen kuitenkin tekemään ostopäätöksen.

    E-kirjojen tapauksessa tämän voi tehdä vielä helpommaksi vaikkapa siten, että tiliä veloitetaan vasta, kun ostaja on kirjan luettuaan hyväksynyt veloituksen. Jos vielä suosittelee some:ssa, niin voi saada saman tien alennuksen.

    VastaaPoista