Tuotearvosteluita voisi järkeistää verkossa sosiaalisen median avulla

Tuote- ja palveluarvosteluita löytyy pilvin pimein verkosta - oikeastaan niin paljon kuin jaksaa etsiä. Kuluttajat käyttävät tuhottoman paljon aikaa eri arvostelusivujen ja tähtiluokitusten selaamiseen - todennäköisesti vain löytääkseen tukea omalle mielipiteelleen hankinnassa olevasta tuotteesta tai palvelusta. Olisiko tähän jokin parempi tapa?

Ensimmäisenä tulee mieleen Localmind. Se appsi, joka hyödyntää Foursquaren tietoja siten että eri paikoista kiinnostuneet käyttäjät voivat kysyä muilta käyttäjiltä lisätietoja vaikkapa ravintoloista. Kaikesta tekemisestä saa luonnollisesti pisteitä, joilla voi ylentyä yhä paremmaksi käyttäjäksi. Perus pelillistämis-crowdsourcing-kuvio siis.

Ajatellaan nyt vaikka lounasravintolaa etsivää henkilöä. Localmindin avulla hänen ei tarvitse kahlata kymmeniä isolla rahalla stailattuja verkkosivuja läpi etsiessään sopivaa ravintolaa. Hänen ei myöskään tarvitse lukea satoja ravintola-arvioita, joissa yksi kehuu alkupalaa, toinen pääruokaa ja kolmas toissavuoden verhoja. Ei. Riittää että kysyy Localmind-yhteisöltä kännykkä- tai tablettiapsillaan esimerkiksi "suosittelisitteko tätä ravintolaa", "onko ruoka hyvää", "mitä kannattaa tilata" ja niin edelleen. Parhaimmillaan Localmind toimii siten, että samaisessa lounasravintolassa juuri asiakkaana oleva vastaa kysyjälle minuuttien kuluessa.

Mitä jos sama malli toimisi laajemmin kuin vain paikkatietojen kohdalla?

Mitä jos tuotearvosteluiden sijaan kuluttajat voisivat kysyä lähes reaaliaikaisesti toisiltaan kysymyksiä, suosituksia tai neuvoja eri hankintoihinsa liittyen? Mitä jos olisi kuluttajia yhdistävä palvelu, johon voisin merkata esimerkiksi mitä elektroniikkaa olen hankkinut ja näin ollen niihin tuotteisiin liittyvät kysymykset ja tiedustelut tulisivat minulle - voisin profiloitua näin ollen vaikkapa älypuhelinten tai tietynlaisen tv-mallin asiantuntijaksi. Olettaisin että vaikkapa tv-alan "oikeat" ammattilaiset ainakin kiittäisivät samoin kuin ajan hermolla olevat myyjät ja markkinoijat.

Kuluttajilta säästyisi melkoisesti aikaa ja vaivaa kun ei tarvitsisi selailla eri arvostelusivuja. Luotettavuutta parantaisi palvelun pelillistämisominaisuus - ne, joiden vastaukset koetaan hyödyllisimmiksi, saisivat eniten pisteitä - esimerkiksi. Kuluttaja voisi hetkessä saada lukuisia arvioita juuri siitä tuotteesta tai palvelusta, jonka on aikeissa hankkia. Tai miksei myös sen (verkko)kaupan palveluista, josta aikoo hankinnan suorittaa.

Mitä mieltä olette - voisiko toimia?

Juho Nevalainen on digitalisaation asiantuntija. Juho työskentelee projektipäällikkönä sekä fasilitaattorina Sofigatella IT:n ja liiketoiminnan kehitysprojekteissa.

Maksu twiitillä, kiitos

Käsi ylös kuinka moni on kuullut Pay with a Tweet -palvelusta? Onko joku jopa kokeillut sitä? Homma toimii käytännössä siten, että verkkosivulle integroidaan valmis palikka palveluntarjoajan sivulta. Nappia klikkaamalla kirjautuu sisään Twitteriin ja kun on jakanut twiitin, joka kertoo "ostoksesta", pääsee esimerkiksi lataamaan maksun takana olevan kuvan, äänitiedoston tai dokumentin. Käytännössä tuotteita voi siis myydä twiitin hinnalla. Pointtina on totta kai se, että twiitti leviää helposti tuhansille ja taas tuhansille silmäpareille verkossa - hyvää mainosta siis!

Miten tätä voisi soveltaa käytännössä laajemmin? Ensimmäisenä tulee mieleen "Get discount with a Tweet" -konsepti. Miksei (verkko)kaupassa voisi saada tietyn alennuksen vastaavanlaisella palvelulla? Menetetty euro tai pari tulisi takuulla takaisin saavutettuna näkyvyytenä verkossa.

Taannoin turkulainen huoltamo nousi otsikoihin alettuaan periä maksua ilmasta - eli renkaiden täyttäminen oli muuttunut maksulliseksi. Metelihän siitä nousi mutta mitä jos huoltamoyrittäjä olisi myynyt ilmaa twiitin hinnalla?

Jos olisin baariyrittäjä, voisin hyvinkin laittaa narikkamaksuksi joko 2 € tai sitten 1 twiitti. Kylkeen vielä iso maininta siitä, mikä baari on kyseessä ja viikonloppuillan menestys voisi olla taattu.

Lentoyhtiöt voisivat korvata jonkin naurettavista lisämaksuistaan vastaavalla palvelulla - "maksa luottokortin käytöstä lisämaksu" olisikin "maksu twiitillä, kiitos."

Amerikassa tämä tietysti jo hallitaan. Starbucks lanseerasi hiljattain palvelun, jossa twiitin hinnalla voi lahjoittaa kaverille 5 dollarin kahvilahjan kahvilaan. Kuinka huikea idea! Veikkaan että näemme piakkoin pikaruokaloiden ja muiden kahvilaketjujen vastaukset kilpailuun. Mitenköhän kauan kestää että vastaava idea saadaan Suomeen asti?

Käyttökohteita voi keksiä aika nopeasti sen verran monta, että olisi outoa jos tätä ei hyödynnettäisi Suomessa lähiaikoina. Vai oletteko jo törmänneet vastaavaan jossain?

Juho Nevalainen on digitalisaation asiantuntija. Juho työskentelee projektipäällikkönä sekä fasilitaattorina Sofigatella IT:n ja liiketoiminnan kehitysprojekteissa.

Crowdsourcing tehostaisi pysäköinninvalvontaa

Hesari uutisoi lauantaina 12.10.2013 pysäköintivirhemaksuun liittyvästä lain "valuviasta". Kuulemma auton omistaja voi parhaassa tapauksessa säästyä "parkkisakoilta" jos pystyy osoittamaan että ei ole itse pysäköinyt autoaan väärin.

Vaikka juttu on sinänsä älytön ja naurettava, jäin miettimään koko pysäköinnin valvontaa ylipäätään - onko siinä mitään järkeä ja ennen kaikkea miten sen voisi tehdä paremmin. Nythän parkkipirkkoarmeija tallustelee ympäri kaupunkeja toteamassa että valtaosa autoista on oikein parkkeerattu. Välillä joku onneton narahtaa mutta valtaosassa tapauksia pysäköinninvalvoja vetää tyhjän arvan. Ei kuulosta kovin tehokkaalta.

Mitä jos valjastettaisiin mobiililaitteet hyötykäyttöön ja hyödynnettäisiin pelillistämistä ja verkostoja väärinpysäköinnin kitkemisessä? Ja mitä jos tehtäisiin se vielä hauskalla ja mielenkiintoisella tavalla? Kaupungin virkamiehet varmaan pudistelevat jo päätään kabineteissa mutta voisiko homma toimia esimerkiksi seuraavalla tavalla.
Käytännössä siis kuka tahansa voisi narauttaa väärin pysäköidyn ajoneuvon mobiiliappsin avulla ja parkkipirkoille jäisi hyväksyminen, jotta viranomaisjäykistely saadaan taattua. Kaupungillahan varmaan on jo olemassa kartta, josta näkyy missä milloinkin saa pysäköidä ja kuinka pitkäksi aikaa. Vastineeksi narauttamisesta käyttäjä voisi saada pienen osan pysäköintimaksusta (nykyisin kaiketi 60 €) itselleen palkaksi - sanotaanko vaikka 5 € per aiheellinen narautus. 

Mobiiliappsin avulla käyttäjä raportoisi tismalleen samat tiedot kuin mitä parkkipirkot nyt raportoivat - oletettavasti rekisteritunnus, päivämäärä, aika, osoite... sekä tietysti valokuva. Ja valokuvaanhan melkein mikä tahansa mobiililaite osaa jo liittää gps-sijainnin. Tuulilasiin jätettävät paperilipuskat voitaisiin unohtaa - perästä kyllä kuuluu kuten ylinopeussakonkin kohdalla.

Myöhemmässä vaiheessa hyväksymisprosessi voitaisiin siirtää myös käyttäjäverkostolle - aktiivikäyttäjät voisivat "ylentyä" tarkastajan rooliin, jolloin heille voisi niin ikään siivuttaa osan pysäköintimaksusta. Ja miksei tätä voisi yhdistää vaikka Foursquareen, jolloin pahimmat sakkorysät näkyisivät kartalla? Just a thought.

Toki kaupunki saisi siis vähemmän tuloja mutta toisaalta väärinpysäköintiin pystyttäisiin puuttumaan aivan eri tehokkuudella kun käyttäjä saisi aidosti rahallista hyötyä käräyttämisestä - näin ollen väärinpysäköinnistä aiheutuvat haitat ja kustannukset pienenisivät. Ja pidemmän ajan kuluessa parkkipirkkoarmeijastakin päästäisiin eroon. Säästöä sekin.

Niin ja se itse maksu. Se menisi auton omistajalle - ihan sama kuka autoa on ajanut.

Juho Nevalainen on digitalisaation asiantuntija. Juho työskentelee projektipäällikkönä sekä fasilitaattorina Sofigatella IT:n ja liiketoiminnan kehitysprojekteissa.
Katso kaikki tekemäni tabulatuurit ja soinnutukset