Veisikö mobiilibonuskortti kanta-asiakasohjelmat digitaaliseen aikaan?

Lokakuinen tekstini Ruokakauppa 2.0:sta on synnyttänyt mukavasti keskustelua ja jatkopöhinää. Twitterissä #Parantajat -yhteisö ideoi aiheesta erilaisia visioita; Perttu Ahvenainen kirjoitti elämyksellisestä kauppareissusta ja Pasi Viinamäki puolestaan Digiprismasta.

Samasta aiheesta - digitaalisuuden vaikutuksesta ostoskokemuksiin kivijalkakaupassa - tuli mieleen vielä yksi teema. Nimittäin bonuskortit - Suomihan on tunnetusti bonuskorttien luvattu maa. Miksi jokainen bonuskortti täytyy tuoda kuluttajalle fyysisenä muoviläpyskänä, joka ei kuitenkaan mahdu enää lompakkoon ja puolet niistä jää siksi laatikoiden pohjille pölyttymään? Miksei kaikkia bonuskortteja voisi olla mobiilisti koottuna yhteen sovellukseen?

Osa kahden hengen talouden bonuskorteista
Mobiilibonuskorttien kehittäminen on tuntunut jäävän lähtötelineisiin. Esimerkiksi Cardu-sovellus kyllä kokoaa monien korttien tiedot yhteen, mutta kerryttääkseni bonussaldoja, muovikorttia täytyy edelleen vinguttaa kassalla. Oikeastaan aika uskomatonta, että jokainen kaupan toimija yrittää kehittää itsenäisesti bonusjärjestelmiään, jotka ovat käytännössä identtisiä.

Plantagenin
mobiilibonuskortti
Onneksi poikkeuksiakin löytyy. Puutarhatarvikkeita myyvä Plantagen on toteuttanut kerrassaan kätevän ja naurettavan yksinkertaisen mobiilibonuskortin.

Kortti on käytännössä viivakoodi, jonka saa helposti näkyviin puhelimen verkkoselaimeen linkin kautta. Kassalla maksun yhteydessä puhelimen näyttöä voi vilauttaa myyjälle, joka lukee viivakoodin samalla lukijalla, jota käytetään ostosten viivakoodien lukemiseen.

Jos muutkin bonuskortit olisi toteutettu näin, yhteiseksi sovellukseksi riittäisi käytännössä linkkikirjasto, josta klikkailemalla saisi jokaisen mobiilikortin näkyviin eri kauppojen kassajonoissa.

Itsepalvelun hengessä kassoille voisi asentaa viivakoodinlukijan, jonka alle puhelimen voisi viedä, jotta lukija saisi luettua viivakoodin puhelimen ruudulta samalla kun kassahenkilö lyö ostoksia kassaan.

Miten muuten mobiilibonuskortin voisi toteuttaa? Mikä hidastaa kehitystä tällä alueella?

Juho Nevalainen on digitalisaation asiantuntija. Juho työskentelee projektipäällikkönä sekä fasilitaattorina Sofigatella IT:n ja liiketoiminnan kehitysprojekteissa.

Muistiinpanot Digitalist Networkin Asiantuntijasta Vaikuttajaksi -seminaarista

Digitalist Network ja Dingle järjestivät 10.11.2014 yhteistyössä hienon aamuseminaarin otsikolla "Asiantuntijasta Vaikuttajaksi" - eli miten digitaalisuuden avulla luodaan asiantuntijabrändi ja vaikutetaan muihin ihmisiin verkossa. Ohessa piirtomuistiinpanot tilaisuudesta:

Ville Tolvanen: Vaikuttaminen verkossa
Tuomo Meretniemi: Miksi johtajan on oltava verkossa?
Aku Varamäki: Miten motivoida organisaatiosi verkkoon?
Jeff Bullas: Creating a personal brand

Juho Nevalainen on digitalisaation asiantuntija. Juho työskentelee projektipäällikkönä sekä fasilitaattorina Sofigatella IT:n ja liiketoiminnan kehitysprojekteissa.
Katso kaikki tekemäni tabulatuurit ja soinnutukset